Praxis engedélyek

Az állatorvosi diploma megléte, vagy a kamarai tagság önmagában nem jogosít fel senkit arra, hogy szolgáltató-állatorvosi tevékenységet végezzen (praktizáljon).

A 2012. szeptember 1-től hatályos kamarai törvény szerint állategészségügyi szolgáltatást végezni csak az alábbi formákban lehetséges:

önálló praxis engedéllyel rendelkező egyéni szolgáltatóként (önálló adószámos vállalkozóként, ami nem egyenlő az egyéni vállalkozással!) vagy egyéni cégként,

praxis engedéllyel rendelkező vállalkozásban (Bt., Kft.) közreműködő tulajdonosként, alkalmazottként (munkaszerződéssel), ún. szabad foglalkozású állatorvosként (megbízási szerződéssel)

praxis engedéllyel rendelkező szövetkezet tagjaként

A Praxis engedélyt minden esetben a vállalkozás (vagy az önálló állatorvos) kérelmezi és kapja meg!

Praxis engedély kiadását a vállalkozás székhelye szerinti MÁOK területi szervezetnél kell kérelmezni, és arról a szervezet írásos határozatot ad ki a kérelmezőnek.

A Praxis-engedély iránti kérelem (a kitöltött dokumentumok) beküldhetők az adott területi szervezet e-mail címére csatoltan megküldött dokumentumokkal vagy postai úton! A Praxis engedély kérelem adatlap letölthető a honlapunk "LETÖLTÉSEK" menüpontjában.

A praxis engedély érvényessége egész Magyarország közigazgatási területére terjed ki, azonban ha a szolgáltató állatorvos nem rendelkezik önálló praxis engedéllyel, akkor a tevékenységét kizárólag annak az engedéllyel rendelkező Praxisnak a nevében és érdekében végezheti, amelynél közreműködő tulajdonos, vagy munkaszerződéssel ill. megbízási szerződéssel alkalmazottként foglalkoztatják. Aki főállásban alkalmazottként dolgozik más munkáltatónál, a munkaidején kívül "saját szakállára" csak a saját nevére szóló önálló praxisengedély birtokában végezhet szolgáltató tevékenységet (mellékfoglalkozásúként).

A Praxisengedélyről (és annak adataiban bekövetkezett változásokról) a területi szervezetek írásos határozatot állítanak ki.

Azok számára, akik önálló állategészségügyi szolgáltatóként szeretnének dolgozni, ezzel a kamarai határozattal kell elmenniük az Adóhatóság (NAV) székhely szerinti Igazgatóságához adószám kiváltásához. (Ez a határozat helyettesíti az ún. egyéni vállalkozói igazolványt.) Okmányirodai ügyintézés, vagy fordított sorrend (előbb NAV és csak utána Kamara) nem lehetséges!

Alkalmazottak ill. társas vállalkozások esetében a munkadó intézi a szükséges munkáltatói bejelentéseket, míg a társas vállalkozások esetében induló vállalkozás esetében a szokásos cégbírósági ügyintézést kell lefolytatni. A vállalkozások munkáltatóként csak olyan állatorvost foglalkoztathatnak szolgáltató állatorvosként, akik a kamara tagjai, van érvényes szakmai felelősségbiztosításuk, és van munka- vagy megbízási szerződésük, illetve a vállalkozás közreműködő tulajdonosai, valamint nevük és kamarai számuk feltüntetésre kerül(t) a vállalkozásnak kiadott praxis engedélyben.

Önálló praxis engedély csak olyan állatorvosnak adható, aki más jogszabály alapján nincs korlátozva a kereső tevékenység folytatásában (pl. vezető közszolgálati tisztviselők, vagy a GYES, GYED igénybe vételének ideje alatt). Aki ilyen okok miatt kereső tevékenységet nem folytathat, annak az önálló praxis engedélye visszavonását vagy szüneteltetését kell kérelmeznie.


Külföldi állampolgár állatorvosok magyarországi állatorvosi praktizálása ügyében kérjük, hogy mindenképpen forduljon a MÁOK Országos Irodájához!